The God of High School'un Anime Serisi Temmuzda Başlıyor.
The God of High School ve Noblesse'ın anime serilerinin 2020 yılı içerisinde çıkacaklarını mart ayında yayınladığımız haberimizde duyurmuştum. Mart ayında yayınladığımız habere buradan ulaşabilirsiniz. Geçen zaman ile birlikte The God of High School'un anime serisi hakkında önemli bilgiler açıklanmaya başlandı. Bu yüzden yeni bir haber yaparak bu yeni gelişmeleri siz Webtoon okurlarına duyurma gereği duyduk.
The God of High School'un ne zaman yayına başlayacağı kesinlik kazanmış değil. Ama Temmuz ayında yayınlanmaya başlanması planlanmakta.
Sezon: 2020 Yaz
Yayına Başlama Tarihi: ?? Temmuz 2020
Stüdyo: MAPPA
Tür: Aksiyon, Bilim Kurgu, Macera, Komedi, Doğaüstü Güçler, Dövüş Sanatları, Fantastik
Emeği Geçenler:
Orjinal Çalışma: Yongje Park
The God of High School'un ne zaman yayına başlayacağı kesinlik kazanmış değil. Ama Temmuz ayında yayınlanmaya başlanması planlanmakta.
The God of High School Anime Serisinin Yayınlanan Tanıtım Filmi:
The God of High School Anime Serisinin İlk Resmi Tanıtım Filmi:
The God of High School Anime Serisi ile İlgili Ayrıntılı Bilgiler:
Japonca İsmi: ゴッド・オブ・ハイスクール (Goddo-Opu(obu da olabilir okuyamadım)-Haikuuru)Sezon: 2020 Yaz
Yayına Başlama Tarihi: ?? Temmuz 2020
Stüdyo: MAPPA
Tür: Aksiyon, Bilim Kurgu, Macera, Komedi, Doğaüstü Güçler, Dövüş Sanatları, Fantastik
Emeği Geçenler:
Orjinal Çalışma: Yongje Park
Yönetmen: Sunghoo Park
Karakter Tasarımı: Manabu Akita
Sanat Yönetmeni: Kuniko Iwatani / Sachiko Nishiguchi
Renk Koordinasyonu: Ami Kutsuna
Fotoğraf Yönetimi: Shigeki Asakawa
Kurgu: Satoshi Aihara
Müzik: Arisa Okehazama
Ses Yönetmeni: Kisuke Koizumi
Ses Efektleri: Katsuhiro Nakano
Müzik Yapımcısı: Yoshiki Kobayashi
Seslendirme Sanatçıları (Japonca):
Mori Jin: Tatsumaru TACHIBANA
Daewi Han: Kentaro KUMAGAI
Mira Yoo: Ayaka OHASHI
Mujin Park: Daisuke NAMIKAWA
Manseok Gang: Tomokazu SUGITA
Commissioner O: Yuki KAIDA
Commissioner P: Asami TANO
Commissioner Q: Kenji HAMADA
Commissioner R: Chikahiro KOBAYASHI
Announcer T: Tomokazu SEKI
ve daha fazlası...
The God of High School Anime Serisi ile İlgili Bazı Web Sayfaları:
AFİŞ VE RESİMLER
Yazmaya ve Çizmeye Başlarken
Webtoon hatta her hangi bir çizgi roman türünü çizmek istiyorsanız başlarken ihtiyacınız olan şeyler tecrübe ve yaratıcılıktır. Bunları kazanmak için yapmanız gereken 3 şey var:
- Çizmek istediğiniz çizgi roman tarzı başta olmak üzere bol miktarda çizgi roman okuyun. Ama sadece yazılarını okuyup geçmeyin. Yazar ve çizerin hikayeyi nasıl anlattığına, ne gibi anlatım ve çizim tarzları kullandığına, nasıl çizildiğine dikkat ederek okuyun. Sevdiğiniz webtoonları belirleyip neden sevdiğiniz konusunda kafa yorun.
- Bir şeyler çizin. Karakterlere bakarak aynısını çizebilirsiniz ama bunun size fazla bir getirisi olmaz. O yüzden kendinizin artık belli bir seviyeye geldiğini hissettiğinizde kendi karakterlerinizi yaratmaya çalışın. Kompozisyon, anatomi, perspektif gibi temel şeyler üzerinde alıştırmalar yapın.
- Bir şeyler yazın. Ama şunu unutmayın iyi bir roman veya senaryo ustaca planlanmış bir kurgudan oluşturulur. Bu yüzden ilk başta planlamayı öğrenin. Mesela yapacağınız webtoonu kısa bir cümlede anlatamıyorsanız veya bir paragraflık özetini çıkaramıyorsanız hiç başlamayın bile. Her şey planlarken yazacağınız bir cümleden başlayacak. Direk çizgi roman senaryoları yazabileceğiniz gibi ilk başta hikayeler yazarak da başlayabilirsiniz.
Bunlar size gerekli tecrübeyi kazandırır. Farklı yöntemleri görürsünüz. Ufkunuz genişler. Tabi bunları yaparken yaratıcılığınızı kullanıp kendi tekniklerinizi geliştirirseniz bunun size çok büyük yararı olur.
Çizim, zihninizde çizeceğiniz şeyi oluşturma ve onu çizerek uygulamaktan oluşur. Beyin, el ve gözün kordinasyonu ile yani. Bu yüzden özellikle webtoon okurken çizimlere dikkat ederek okuyun ve bol bol bir şeyler çizin.
Ortalıkta Bukuman izleyip mangaka olma hayalleri kuran bir sürü kişi var. Bunların çoğunun daha doğru düzgün manga okumuşluğu yok. Bir gazla atılacaksanız bu işe bari ilk önce çizmek istediğiniz şeyin okuru olun. Direk G-Pen alacağınıza ilk başta en azından kurşun kalem ile çizmeyi öğrenin. Sadece çizimle kafayı yorup saçma bir şey yapacağınıza veya başka webtoonların, mangaların etkisinde kalıp onları taklit edeceğinize doğru düzgün hikayeler yazın. Kendinizi farklı şeyler üretmeye odaklayın vs. vs. En önemlisi de benim gibi tembel olmayın, üretken olun. Mükemmeliyetçi olmayın, beğenilmeme düşüncesiyle korkmayın. Sizin yaptığınız webtoonlara çok iyi yorumlar da çok kötü yorumlar da gelecektir. Webtoon çizmek istiyorum diyen o kadar çok kişinin arasından sizin çıkıp da bir şeyler ortaya çıkarabilmeniz bile bir başarıdır.
Yolunuz açık olsun...
Yolunuz açık olsun...
Ya Yaparız Ya Bakarız
"Ya yaparız ya bakarız." CNN Türk'ün ekonomi departmanından Cem Seymen bu sözü Cem Seymen Tayvan'da isimli programının sonunda söylemişti (Kaçıncı bölümü olduğunu hatırlamıyorum). Türkiye'de webtoon, manga vb. sektörler konusunda da tamamen geçerli bu. Kendi yaptığımız webtoon veya manga sayısı çok az.
Ortalama her ay bir kişi Webtoon Tr'nin Facebook sayfasına webtoon çizmek istediğini söylüyor ve benden tavsiye alıyor. Yabancılar hariç herkesi motive eden, webtoon yapmaya yönelten şeyler yazıyorum. Karşılaşılabilecek bazı sorunlardan bahsediyorum. Ama daha bir kişi bile çıkmadı webtoon yapmayı başarabilen. (Ben bu yazıyı yazmaya yıllar önce başlamıştım ve o zaman webtoon yapmış bir tane Türk bile yoktu)
Manga olsun Webtoon olsun hep aynı saçmalığı duyuyorum veya okuyorum: "Türkiye'de bu iş tutmaz. Ya uzak doğu ya da batıya gidip yapmak lazım." Bence asıl Türkiye'de webtoonlar, mangalar tutar. Çünkü o saydıkları ülkelerde zaten hali hazırda her yıl bir sürü çizgi roman, manga, webtoon üretiliyor, bunların arasından sizin yaptığınız şeyin okunmasını sağlamanız için çok sağlam bir şey yapmanız lazım. Bu da çok zor. Halbuki Türk kültüründen az veya çok iz taşıyan bir webtoon Türkler tarafından ilgiyle okunacaktır. Ama Türk kültürünü yansıtmak amaç değil araç olmalı. Şöyle açıklayayım; Milleyetçi düşünceleri okuyanların gözüne sokarsanız çok kötü geri dönüşler alırsınız. Mesela dini konuda çizilmiş bir Türk çizgi romanı okumuştum haçlıları şeytanın ortağı olarak kurgulamıştı yazar. Ve bu durum beni inanılmaz derece o çizgi romandan nefret etmeye itti. Halbuki bu çizgi roman çizimleri ve konunun işlenişiyle ortalama bir Amerikan çizgi romanı havasındaydı. Ayrıca okuyucuya aşılamak istediğiniz düşünceyi çok fazla ön plana çıkarırsanız sizin yaptığınız şey sanat değil propaganda olur. Yapmanız gereken şey aslında çok basit. Karakterlere isim mi düşünüyorsun? Neden Türk isimlerini denemiyorsun? Hikayenin geçeceği yer konusunda kararsız mı kaldın? Yaşadığın şehre ne dersin? vs. Bu konuda paragraflarca yazı yazılabilir ama konudan sapmamak için burada bırakıyorum. İlerleyen zamanlarda çok temel bir konu olan "Webtoon'un Asıl İşlevi" konusunda bir yazı yazmayı planlıyorum.
Kendimin yazıp, çizdiği bir webtoon olan Sana Bir Şey Sorabilir Miyim? isimli webtoona gelen yorumlardan birinde; "yapamıyorsan yapma" yazıyordu. O kişiye gereken cevabı şöyle verdim:
"Sürükleyici olsun, uzun olsun diye altından kalkamayacağım bir işe girip sonra da yarım mı bıraksaydım? Tıpkı manga çizen çoğu Türkün yaptığı gibi. İlk webtoonumuz bu olmamalı ise benden önce biri çıkıp daha güzelini yapsaydı. Ayrıca senin beklentini karşılayamadım diye neden 'kıt' oluyorum, anlamadım. Yapamıyorum bari yapmayayım diye düşünseydim bunu da yapamayacaktım. Çok mu güzel yaptığım webtoon? Hayır. Ama en azından bir şey ortaya çıkarabildim. Güzelliği de okuyandan okuyana değişir. Mükemmeliyetçilik üretkenliği öldürür. Güzel bir şey ortaya çıkarmak yerine durma bir şeyler karalayıp silersin. Sen tecrübe bile kazanamazken elin oğlu çoktan yapmış olur. Sonra da hevesin kırılıp bırakırsın. Böyle olacağına iyisiyle kötüsüyle bu webtoonu yaptım. Eleştiriye kapım her zaman açık ama böyle 'yapamıyorsan yapma' mantığıyla eleştirenler bir zahmet kendileri daha iyisini yapsın da onunkini okuyup ilham alalım."
Yazı yazdıkça uzuyor o yüzden sadede geliyorum: Webtoon yapmak istiyorsanız yapın! Ama gördüğüm kadarıyla herkes emeklemeden koşmanın derdinde. İlk başta 4koma'lar gibi karikatür şeklinde veya tek bölüm (one shot) şeklinde webtoonlar yapmayı deneyin. Çizim yeteneğiniz yoksa senaryolar yazın, hatta yazdığınız senaryoları herkese açık şekilde yayınlayın. Birileri çalar diye korkmayın. Çünkü yasalara göre sanat eserlerinde telif hakkı sanatçı eserini yarattığı an doğar. Yani çalınırsa ben şu tarihte şurada yazdığım senaryoyu yayınlamıştım ama şu kişi benim senaryomun hemen hemen aynısını kullanmış diyerek dava açabilirsiniz. Çizmeyi bilmiyorsanız belli kıstaslar koyarak yazar arayın. Mesela şöyle bir yazı yazabilirsiniz senaryo ararken: "Merhaba! Ben amatör bir çizerim. Kendimi geliştirmek için fantazi türünde, tek bölümlük ve en fazla 15 panelden oluşan bir senaryoya ihtiyacım var. Kalemine güvenen yazar arkadaşlarla ortak bir webtoon yaratmakan mutluluk duyarım." Ama paragrafın başında da yazdığım gibi herkes emeklemeden koşmanın derdinde. Siz severek okuduğunuz webtoonlar gibi upuzun webtoonlar yapmaya kalkarsanız kesinlikle başarısız olursunuz. Çünkü bu konuda tecrübeniz yok. Ayrıca daha bir kaç hafta geçmeden kendi webtoonunuzdan sıkılacaksınız. Ve yeni bir webtoona başlayacaksınız.
Bir diğer konu da bizim toplumumuzda yazarlık yeteneği düşük. Daha doğrusu kurgulama yeteneğimiz zayıf. Bu durum özellikle amatör çalışmalarda kendini gösteriyor. Üstelik ortalama bir eser kurgulayabilmek için yeteneğe ihtiyaç yok. Allah aşkına bir şey yapmadan önce planınızı, programınızı yapın! Hikayenizde anlatacağınız asıl olay ne? Kafanızdaki hikayeyi tek bir cümleye sığdıramıyorsanız boşuna o hikaye ile uğraşmayın. Yapacağınız ilk işlerden biri hikayenizin özetini çıkartmak olsun. Senaryoyu yazmaya başlamadan önce; Hikayenin nasıl başladığı, nasıl geliştiği ve nasıl bittiği ana hatlarıyla bir yerde yazılı olsun. Bütün önemli karakterler ve bu karakterlerin kişiliklerini de bir kağıda yazın. Yaşanacak en önemli olayların bir sıralamasını da yapın vs. vs. vs. Bu böyle gider. Yani kısaca planlı programlı gidin. "Bu kadar çok planı yapana kadar ben webtoonu yazar, çizer bitirim. Ne gerek var bu kadar ayrıntılı plana. Zaten tüm hikaye benim aklımda." Aklınızdan geçenler bunlar değil mi? İşte bu mantıkla düşündüğünüz için doğru düzgün bir webtoon ortaya çıkartamıyorsunuz. OECD ülkeleri arasında bir araştırma yapılmış. Bu araştırmaya göre en çok çalışıp en az iş yapan ülke Japonya. Neden? Çünkü adamlar planlı, programlı yapıyorlar işlerini ve çok iş yapmaktansa az ama kaliteli iş yapmaya çalışıyorlar.
Ve biz kafamızda yıllarca kendi mükemmel webtoonlarımız ile uğraşırken Koreliler, Çinliler, Japonlar, Amerikalılar, Endonezyalılar, Vietnamlılar, Taylandlılar ve daha dünyanın dört bir köşesindeki bir sürü millet her gün kendi webtoonlarını çiziyor. Biz de bu webtoonları afiyetle çevirip editliyoruz. Ve çevirmene, editöre veya çevirmenliğe ve editörlüğe gösterdiğimiz ilginin onda birini Türk yazar ve çizerlere göstermiyoruz. Gerçi Türk yazar ve çizerlerin çoğu da çevirmen ve editörlerin webtoonlara gösterdiği ilgiyi kendi webtoonlarına göstermiyor. İnsan bir yazım yanlışı var mı diye çizdiği webtoonun balonlarını kontrol eder yaa! Veya yukarıda cümlelerce anlattığım gibi hikayeyi planlasa ortaya saçma bir şeyin çıkacağını görüp vaz geçecek ve bir sonraki sefere daha uzun süre devam edeceği, oturaklı ve kaliteli bir webtoon yapmaya başlayacakken yazar ve çizerler plan aşamasını atladığı için ortalık bir kaç bölüm sonra yarım bırakılmış webtoon, manga ve çizgi romanlarla dolu.
Kısaca başkalarının yaptığı webtoonlara bakacağınıza sizler de webtoon yapın. Ama bazı genel şeyleri atlamayın. Planlı, programlı yürütün çalışmalarınızı.
Ortalama her ay bir kişi Webtoon Tr'nin Facebook sayfasına webtoon çizmek istediğini söylüyor ve benden tavsiye alıyor. Yabancılar hariç herkesi motive eden, webtoon yapmaya yönelten şeyler yazıyorum. Karşılaşılabilecek bazı sorunlardan bahsediyorum. Ama daha bir kişi bile çıkmadı webtoon yapmayı başarabilen. (Ben bu yazıyı yazmaya yıllar önce başlamıştım ve o zaman webtoon yapmış bir tane Türk bile yoktu)
Manga olsun Webtoon olsun hep aynı saçmalığı duyuyorum veya okuyorum: "Türkiye'de bu iş tutmaz. Ya uzak doğu ya da batıya gidip yapmak lazım." Bence asıl Türkiye'de webtoonlar, mangalar tutar. Çünkü o saydıkları ülkelerde zaten hali hazırda her yıl bir sürü çizgi roman, manga, webtoon üretiliyor, bunların arasından sizin yaptığınız şeyin okunmasını sağlamanız için çok sağlam bir şey yapmanız lazım. Bu da çok zor. Halbuki Türk kültüründen az veya çok iz taşıyan bir webtoon Türkler tarafından ilgiyle okunacaktır. Ama Türk kültürünü yansıtmak amaç değil araç olmalı. Şöyle açıklayayım; Milleyetçi düşünceleri okuyanların gözüne sokarsanız çok kötü geri dönüşler alırsınız. Mesela dini konuda çizilmiş bir Türk çizgi romanı okumuştum haçlıları şeytanın ortağı olarak kurgulamıştı yazar. Ve bu durum beni inanılmaz derece o çizgi romandan nefret etmeye itti. Halbuki bu çizgi roman çizimleri ve konunun işlenişiyle ortalama bir Amerikan çizgi romanı havasındaydı. Ayrıca okuyucuya aşılamak istediğiniz düşünceyi çok fazla ön plana çıkarırsanız sizin yaptığınız şey sanat değil propaganda olur. Yapmanız gereken şey aslında çok basit. Karakterlere isim mi düşünüyorsun? Neden Türk isimlerini denemiyorsun? Hikayenin geçeceği yer konusunda kararsız mı kaldın? Yaşadığın şehre ne dersin? vs. Bu konuda paragraflarca yazı yazılabilir ama konudan sapmamak için burada bırakıyorum. İlerleyen zamanlarda çok temel bir konu olan "Webtoon'un Asıl İşlevi" konusunda bir yazı yazmayı planlıyorum.
Kendimin yazıp, çizdiği bir webtoon olan Sana Bir Şey Sorabilir Miyim? isimli webtoona gelen yorumlardan birinde; "yapamıyorsan yapma" yazıyordu. O kişiye gereken cevabı şöyle verdim:
"Sürükleyici olsun, uzun olsun diye altından kalkamayacağım bir işe girip sonra da yarım mı bıraksaydım? Tıpkı manga çizen çoğu Türkün yaptığı gibi. İlk webtoonumuz bu olmamalı ise benden önce biri çıkıp daha güzelini yapsaydı. Ayrıca senin beklentini karşılayamadım diye neden 'kıt' oluyorum, anlamadım. Yapamıyorum bari yapmayayım diye düşünseydim bunu da yapamayacaktım. Çok mu güzel yaptığım webtoon? Hayır. Ama en azından bir şey ortaya çıkarabildim. Güzelliği de okuyandan okuyana değişir. Mükemmeliyetçilik üretkenliği öldürür. Güzel bir şey ortaya çıkarmak yerine durma bir şeyler karalayıp silersin. Sen tecrübe bile kazanamazken elin oğlu çoktan yapmış olur. Sonra da hevesin kırılıp bırakırsın. Böyle olacağına iyisiyle kötüsüyle bu webtoonu yaptım. Eleştiriye kapım her zaman açık ama böyle 'yapamıyorsan yapma' mantığıyla eleştirenler bir zahmet kendileri daha iyisini yapsın da onunkini okuyup ilham alalım."
Yazı yazdıkça uzuyor o yüzden sadede geliyorum: Webtoon yapmak istiyorsanız yapın! Ama gördüğüm kadarıyla herkes emeklemeden koşmanın derdinde. İlk başta 4koma'lar gibi karikatür şeklinde veya tek bölüm (one shot) şeklinde webtoonlar yapmayı deneyin. Çizim yeteneğiniz yoksa senaryolar yazın, hatta yazdığınız senaryoları herkese açık şekilde yayınlayın. Birileri çalar diye korkmayın. Çünkü yasalara göre sanat eserlerinde telif hakkı sanatçı eserini yarattığı an doğar. Yani çalınırsa ben şu tarihte şurada yazdığım senaryoyu yayınlamıştım ama şu kişi benim senaryomun hemen hemen aynısını kullanmış diyerek dava açabilirsiniz. Çizmeyi bilmiyorsanız belli kıstaslar koyarak yazar arayın. Mesela şöyle bir yazı yazabilirsiniz senaryo ararken: "Merhaba! Ben amatör bir çizerim. Kendimi geliştirmek için fantazi türünde, tek bölümlük ve en fazla 15 panelden oluşan bir senaryoya ihtiyacım var. Kalemine güvenen yazar arkadaşlarla ortak bir webtoon yaratmakan mutluluk duyarım." Ama paragrafın başında da yazdığım gibi herkes emeklemeden koşmanın derdinde. Siz severek okuduğunuz webtoonlar gibi upuzun webtoonlar yapmaya kalkarsanız kesinlikle başarısız olursunuz. Çünkü bu konuda tecrübeniz yok. Ayrıca daha bir kaç hafta geçmeden kendi webtoonunuzdan sıkılacaksınız. Ve yeni bir webtoona başlayacaksınız.
Bir diğer konu da bizim toplumumuzda yazarlık yeteneği düşük. Daha doğrusu kurgulama yeteneğimiz zayıf. Bu durum özellikle amatör çalışmalarda kendini gösteriyor. Üstelik ortalama bir eser kurgulayabilmek için yeteneğe ihtiyaç yok. Allah aşkına bir şey yapmadan önce planınızı, programınızı yapın! Hikayenizde anlatacağınız asıl olay ne? Kafanızdaki hikayeyi tek bir cümleye sığdıramıyorsanız boşuna o hikaye ile uğraşmayın. Yapacağınız ilk işlerden biri hikayenizin özetini çıkartmak olsun. Senaryoyu yazmaya başlamadan önce; Hikayenin nasıl başladığı, nasıl geliştiği ve nasıl bittiği ana hatlarıyla bir yerde yazılı olsun. Bütün önemli karakterler ve bu karakterlerin kişiliklerini de bir kağıda yazın. Yaşanacak en önemli olayların bir sıralamasını da yapın vs. vs. vs. Bu böyle gider. Yani kısaca planlı programlı gidin. "Bu kadar çok planı yapana kadar ben webtoonu yazar, çizer bitirim. Ne gerek var bu kadar ayrıntılı plana. Zaten tüm hikaye benim aklımda." Aklınızdan geçenler bunlar değil mi? İşte bu mantıkla düşündüğünüz için doğru düzgün bir webtoon ortaya çıkartamıyorsunuz. OECD ülkeleri arasında bir araştırma yapılmış. Bu araştırmaya göre en çok çalışıp en az iş yapan ülke Japonya. Neden? Çünkü adamlar planlı, programlı yapıyorlar işlerini ve çok iş yapmaktansa az ama kaliteli iş yapmaya çalışıyorlar.
Ve biz kafamızda yıllarca kendi mükemmel webtoonlarımız ile uğraşırken Koreliler, Çinliler, Japonlar, Amerikalılar, Endonezyalılar, Vietnamlılar, Taylandlılar ve daha dünyanın dört bir köşesindeki bir sürü millet her gün kendi webtoonlarını çiziyor. Biz de bu webtoonları afiyetle çevirip editliyoruz. Ve çevirmene, editöre veya çevirmenliğe ve editörlüğe gösterdiğimiz ilginin onda birini Türk yazar ve çizerlere göstermiyoruz. Gerçi Türk yazar ve çizerlerin çoğu da çevirmen ve editörlerin webtoonlara gösterdiği ilgiyi kendi webtoonlarına göstermiyor. İnsan bir yazım yanlışı var mı diye çizdiği webtoonun balonlarını kontrol eder yaa! Veya yukarıda cümlelerce anlattığım gibi hikayeyi planlasa ortaya saçma bir şeyin çıkacağını görüp vaz geçecek ve bir sonraki sefere daha uzun süre devam edeceği, oturaklı ve kaliteli bir webtoon yapmaya başlayacakken yazar ve çizerler plan aşamasını atladığı için ortalık bir kaç bölüm sonra yarım bırakılmış webtoon, manga ve çizgi romanlarla dolu.
Kısaca başkalarının yaptığı webtoonlara bakacağınıza sizler de webtoon yapın. Ama bazı genel şeyleri atlamayın. Planlı, programlı yürütün çalışmalarınızı.
Webtoon Çizme Yöntemleri
NOT: Bu yazıyı yıllar önce yazmıştım. Yeni buldum, okudum ve gördümki faydalı bir içerik ben de yayınladım. Bu yüzden yazının bazı bölümleri güncelliğini kaybetmiş olabilir.
Webtoon Çizme Yöntemleri
Aslında bu yöntemlere geçmeden önce anlatılacak çok şey var. Ama bir musibet bin nasihatten iyidir. Çizmek isteyen arkadaşların aklında nasıl çizilebileceği hakkında bir kaç fikir oluşsun ve iyi, kötü bir şeyler yapsınlar diye bu yazıyı yazıyorum. Sonra yaptığınız webtoona bakıp neleri yanlış yaptığınızı anlarsınız. Ve bundan sonra yazacağım yazıları okuyarak düzeltirsiniz. Ayrıca kafanızdaki en büyük soru işaretlerinin grafik tablet, dijital çizim vb. şeylerle ilgili olduğunu da biliyorum.
İlk olarak iki kavram üzerinde duracağım. Bunlar dijital çizim ve geleneksel çizim. Dijital çizim, dijital ortamda yani bilgisayarda çizilen çizimlerdir. Geleneksel çizim ise geleneksel yöntemlerle yani kağıt, kalem, boya gibi araçlar kullanarak çizilen çizimlerdir. Webtoonların neredeyse hepsi ya dijital çizimlerden ya da iki yöntemin birlikte kullanıldığı çizimlerden oluşur. Dijital çizimin olmazsa olmaz 2 ekipmanı bilgisayar (ve çizim programı) ve grafik tablettir. Grafik tablet, tablet ve kalemden oluşur ve fare görevi görür. Fareden farkı kalemle çizebilme olanağı sağlaması, hassasiyetinin daha yüksek olması ve uyumlu programlarda bastırılma oranına göre çizginin incelik ve kalınlığının ayarlanabilmesidir. Webtoon çizebilmek için grafik tablet şart gibi gözükse de aslında grafik tablet olmadan da çok güzel webtoonlar çizebilirsiniz.
Şimdi en çok kullanılan veya kullanabileceğiniz yöntemleri görelim.
Tamamen Dijital Çizim:
Tamamen dijital ortamda çizilen webtoonlar sanılanın aksine çok da fazla değildir. Çünkü çoğu çizer taslağı kağıda çizer onu taratıp bilgisayarda grafik tabletle üzerinden geçerek ilk adımını atar. Bu yöntem de taslak çizimi haricinde bütün çizimler dijitaldir. Bazı çizerler 2. bir taslak hazırlarlar ve bu taslakta çizimler webtoonda görünecek çizimlerin aynısı olacak şekilde ayrıntılıdır. Sonrasında grafik tabletle üzerinden geçerken çizimde sadece bir kaç ufak değişiklik yaparlar. Ama bazı çizerler taslağı da dijital ortamda çizer ve bunu referans alarak ilk çizgilerini atar. Yani tamamen dijital ortamda çalışırlar. İşin içine bilgisayar girince her iş kolaylaşıyor algısı çizimde geçerli değildir. Kolaylaşan tek şey yapılan hatayı düzeltmektir. Buna rağmen grafik tablete alışmak, kullandığınız programa alışmak vb. baya zaman alır. Ayrıca uçsuz bucaksız imkanınız vardır ama çok karmaşık bir meseledir dijital çizim. Doğru düzgün bir şey ortaya çıkarmak için baya bir tecrübe kazanmanız gerekir.
Not: Dijital çizim için Painttool Sai programını tavsiye ederim.
Dijital Ortamda Çok Az İş Yapılan Çizim Yöntemleri:
En çok kullanılan yöntemlerden biri çizimler taratılarak dijital ortama atılmadan önce mürekkeplenmesidir. Yani çizer kurşun kalemle taslağı çizer. Sonra yine kurşun kalemle net bir şekilde çizer. Sonra da bu çizimi mürekkepler. Yani G-Pen, tarama uçları, pilot kalem tarzı malzemeler yardımıyla daha net hale getirir. Sonra çizimler taratılıp dijital ortama aktarılır. Dijital ortamda programlar vasıtasıyla bazı yerleri düzeltilir ve renklendirilir. Çoğu çizer renklendirirken grafik tablet kullanır. Çünkü grafik programlarında grafik tablet yardımıyla fare ile yapılması zor olan bir çok şey yapılabilir. Ama renklendirirken grafik tablet şart değildir. Renklendirme ve düzenleme amacıyla yapılan az miktardaki çizim bu yöntemin dijital çizim kısmını oluşturur.
Mesela ben Sana Bir Şey Sorabilir Miyim'i yaparken bu yöntemi kullandım.
Benim Sihirli Lambayı çizerken yaptığım gibi tamamen kağıt ve kalemle çizip bilgisayarda yazıları yazabilirsiniz.
Çizer aşağıdaki webtoonu çizerken hiç grafik tablet kullanmamış. Çizmiş, mürekkeplemiş, taratmış ve Photoshop veya benzer bir grafik programında düzenlemeler yapmış. (Bunu bloğunda kullandığı araç ve gereçleri yazdığı için biliyorum.)
Bir başka yöntem Distant Sky'daki gibi yine siyah beyaz olarak çizmek ama çizimi dijital ortama attıktan sonra kırmızı gibi belirgin renkleri veya önemli eşyaları renklendirmek ve arka planın rengi ve tonunu ayarlamaktır.
Bu kategorideki diğer yöntemler:
Veya tüm bunlara kafa tutan bir tarz da oluşturabilirsiniz. Mesela Samurai Jack'i hepiniz bilirsiniz. Onun gibi grafik düzenleme programlarında geometrik şekilleri birleştirerek çizeceğiniz canlı ve cansız nesnelerle webtoon yapabilirsiniz.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Bu yazıda marifetin grafik tablette değil elde olduğunu, ucuz ve her yerde bulunabilecek malzemelerle de webtoon veya istediğiniz her türlü çizgi roman türünü çizebileceğinizi ve bunun için ne tarz yöntemler kullanabileceğinizi ayrıntısına girmeden anlatmaya çalıştım. Unutmayın ki olay sizin yaratıcılığınızda bitiyor. Bu yöntemleri baz alarak kendi yönteminizi oluşturup çok güzel webtoonlar da çizebilirsiniz. Yeterki yazın, çizin, bir şeyler üretin...
Webtoon Çizme Yöntemleri
Aslında bu yöntemlere geçmeden önce anlatılacak çok şey var. Ama bir musibet bin nasihatten iyidir. Çizmek isteyen arkadaşların aklında nasıl çizilebileceği hakkında bir kaç fikir oluşsun ve iyi, kötü bir şeyler yapsınlar diye bu yazıyı yazıyorum. Sonra yaptığınız webtoona bakıp neleri yanlış yaptığınızı anlarsınız. Ve bundan sonra yazacağım yazıları okuyarak düzeltirsiniz. Ayrıca kafanızdaki en büyük soru işaretlerinin grafik tablet, dijital çizim vb. şeylerle ilgili olduğunu da biliyorum.
İlk olarak iki kavram üzerinde duracağım. Bunlar dijital çizim ve geleneksel çizim. Dijital çizim, dijital ortamda yani bilgisayarda çizilen çizimlerdir. Geleneksel çizim ise geleneksel yöntemlerle yani kağıt, kalem, boya gibi araçlar kullanarak çizilen çizimlerdir. Webtoonların neredeyse hepsi ya dijital çizimlerden ya da iki yöntemin birlikte kullanıldığı çizimlerden oluşur. Dijital çizimin olmazsa olmaz 2 ekipmanı bilgisayar (ve çizim programı) ve grafik tablettir. Grafik tablet, tablet ve kalemden oluşur ve fare görevi görür. Fareden farkı kalemle çizebilme olanağı sağlaması, hassasiyetinin daha yüksek olması ve uyumlu programlarda bastırılma oranına göre çizginin incelik ve kalınlığının ayarlanabilmesidir. Webtoon çizebilmek için grafik tablet şart gibi gözükse de aslında grafik tablet olmadan da çok güzel webtoonlar çizebilirsiniz.
Şimdi en çok kullanılan veya kullanabileceğiniz yöntemleri görelim.
Tamamen Dijital Çizim:
Tamamen dijital ortamda çizilen webtoonlar sanılanın aksine çok da fazla değildir. Çünkü çoğu çizer taslağı kağıda çizer onu taratıp bilgisayarda grafik tabletle üzerinden geçerek ilk adımını atar. Bu yöntem de taslak çizimi haricinde bütün çizimler dijitaldir. Bazı çizerler 2. bir taslak hazırlarlar ve bu taslakta çizimler webtoonda görünecek çizimlerin aynısı olacak şekilde ayrıntılıdır. Sonrasında grafik tabletle üzerinden geçerken çizimde sadece bir kaç ufak değişiklik yaparlar. Ama bazı çizerler taslağı da dijital ortamda çizer ve bunu referans alarak ilk çizgilerini atar. Yani tamamen dijital ortamda çalışırlar. İşin içine bilgisayar girince her iş kolaylaşıyor algısı çizimde geçerli değildir. Kolaylaşan tek şey yapılan hatayı düzeltmektir. Buna rağmen grafik tablete alışmak, kullandığınız programa alışmak vb. baya zaman alır. Ayrıca uçsuz bucaksız imkanınız vardır ama çok karmaşık bir meseledir dijital çizim. Doğru düzgün bir şey ortaya çıkarmak için baya bir tecrübe kazanmanız gerekir.
Not: Dijital çizim için Painttool Sai programını tavsiye ederim.
Dijital Ortamda Çok Az İş Yapılan Çizim Yöntemleri:
En çok kullanılan yöntemlerden biri çizimler taratılarak dijital ortama atılmadan önce mürekkeplenmesidir. Yani çizer kurşun kalemle taslağı çizer. Sonra yine kurşun kalemle net bir şekilde çizer. Sonra da bu çizimi mürekkepler. Yani G-Pen, tarama uçları, pilot kalem tarzı malzemeler yardımıyla daha net hale getirir. Sonra çizimler taratılıp dijital ortama aktarılır. Dijital ortamda programlar vasıtasıyla bazı yerleri düzeltilir ve renklendirilir. Çoğu çizer renklendirirken grafik tablet kullanır. Çünkü grafik programlarında grafik tablet yardımıyla fare ile yapılması zor olan bir çok şey yapılabilir. Ama renklendirirken grafik tablet şart değildir. Renklendirme ve düzenleme amacıyla yapılan az miktardaki çizim bu yöntemin dijital çizim kısmını oluşturur.
Mesela ben Sana Bir Şey Sorabilir Miyim'i yaparken bu yöntemi kullandım.
Benim Sihirli Lambayı çizerken yaptığım gibi tamamen kağıt ve kalemle çizip bilgisayarda yazıları yazabilirsiniz.
Çizer aşağıdaki webtoonu çizerken hiç grafik tablet kullanmamış. Çizmiş, mürekkeplemiş, taratmış ve Photoshop veya benzer bir grafik programında düzenlemeler yapmış. (Bunu bloğunda kullandığı araç ve gereçleri yazdığı için biliyorum.)
Bir başka yöntem Distant Sky'daki gibi yine siyah beyaz olarak çizmek ama çizimi dijital ortama attıktan sonra kırmızı gibi belirgin renkleri veya önemli eşyaları renklendirmek ve arka planın rengi ve tonunu ayarlamaktır.
Bu kategorideki diğer yöntemler:
- Manga gibi çizebilirsiniz. Her şeyini elde yaparsınız sonra taratıp balonların içindekini yazarsınız sadece. İsterseniz Kore webtoon stilinde yani uzunlamasına yapın ister mangalar gibi sayfa sayfa.
- Mürekkepledikten sonra sulu boya, kuru boya, guvaj boya, markerlar tarzı boyalarla renklendirebilirsiniz ve bu hali ile yayınlayabilirsiniz. İsterseniz sonrasında grafik programlarında renk tonlarıyla vs. oynayarak çizimlerinizin dijital çizim gibi görünmesini sağlayabilirsiniz. Bu konuda daha fazla bilgi için şu konuya bakabilirsiniz.
Veya tüm bunlara kafa tutan bir tarz da oluşturabilirsiniz. Mesela Samurai Jack'i hepiniz bilirsiniz. Onun gibi grafik düzenleme programlarında geometrik şekilleri birleştirerek çizeceğiniz canlı ve cansız nesnelerle webtoon yapabilirsiniz.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Bu yazıda marifetin grafik tablette değil elde olduğunu, ucuz ve her yerde bulunabilecek malzemelerle de webtoon veya istediğiniz her türlü çizgi roman türünü çizebileceğinizi ve bunun için ne tarz yöntemler kullanabileceğinizi ayrıntısına girmeden anlatmaya çalıştım. Unutmayın ki olay sizin yaratıcılığınızda bitiyor. Bu yöntemleri baz alarak kendi yönteminizi oluşturup çok güzel webtoonlar da çizebilirsiniz. Yeterki yazın, çizin, bir şeyler üretin...
Listelerin Efendisi
Bu blogta oluşturduğum bütün listeler ve bu listelere ait kısa açıklamaların yer aldığı liste. "Listelerin Listesi" gibi bir başlığın saçma olacağını düşündüğüm için "Listelerin Efendisi" ismini verdim bu listeye.
Webtoon Çeviren Grupların Listesi ve Webtoonları
Yaptığım ilk liste buydu. 2013, 2014 yıllarında Türkçeye çevrilmiş çok az sayıda webtoon vardı. Ayrıca Manga-Tr açılmamıştı veya daha yeni açıldığı için bilen kişi sayısı azdı. Fark ettimki bazı webtoonların Türkçeye çevrildiğinden kimsenin haberi bile yok. Halbuki ben kafamdaki çeviri gruplarını her hafta dolaşarak webtoonların yeni bölümlerini okuyordum. Bari bu çeviri grupları ve çevirdikleri webtoonlarından bir liste yapayım da herkes yararlansın düşüncesiyle böyle bir liste oluşturdum. Çok da faydalı bir kaynak oldu. Ama zaman geçtikçe o kadar çok webtoon Türkçe'ye çevrildiki listeyi güncellemek işkenceye dönüştü. Bu yüzden uzun süredir bu listeyi güncellemiyorum. Liste güncelliğini yitirse de işe yararlılığını yitirmediği kanısındayım.
Çevirisi Tamamlanmış Webtoonlar
Türkçeye çevrilen webtoonlardan oluşturduğum listeleri güncelleyemiyordum. Ben de içeriği tüm webtoonlar yerine sadece çevirisi tamamlanmış webtoonlara indirdim. Bu sayede güncelleyebileceğim bir liste oluşturdum. İlerleyen zamanlarda bu listeden One-Shotları çıkarmayı ve ayrı bir One-Shot listesi oluşturmayı planlıyorum.
Webtoons Translate Türkçeye Çevrilen Webtoonlar
Normalde burada da Türkçeye çevrilmiş webtoonlar listeleniyor. Ama alfabetik olarak değil. Bu yüzden bu liste de işinize yarayacaktır.
Webtoonlarla İlgili Türkçe Siteler / Linkler
Webtoon Tr haricinde webtoonlarla uzaktan yakından ilgilenen başka sitelerin linklerini bir arada toplamak amacıyla böyle bir liste hazırladım.
Webtoon Portalları Listesi
Yayın dillerine göre kategorize edilmiş webtoon portalları listesi.
Tanıtımı Yapılmış Webtoonlar Listesi
Alfabetik ve ülkelerine göre blogda tanıtımı yapılmış webtoonların listesi.
Türklerin Yaptığı Webtoonlar
Kısa açıklamalarıyla Türklerin yaptığı webtoonların listesi.
Webtoon Çeviren Grupların Listesi ve Webtoonları
Yaptığım ilk liste buydu. 2013, 2014 yıllarında Türkçeye çevrilmiş çok az sayıda webtoon vardı. Ayrıca Manga-Tr açılmamıştı veya daha yeni açıldığı için bilen kişi sayısı azdı. Fark ettimki bazı webtoonların Türkçeye çevrildiğinden kimsenin haberi bile yok. Halbuki ben kafamdaki çeviri gruplarını her hafta dolaşarak webtoonların yeni bölümlerini okuyordum. Bari bu çeviri grupları ve çevirdikleri webtoonlarından bir liste yapayım da herkes yararlansın düşüncesiyle böyle bir liste oluşturdum. Çok da faydalı bir kaynak oldu. Ama zaman geçtikçe o kadar çok webtoon Türkçe'ye çevrildiki listeyi güncellemek işkenceye dönüştü. Bu yüzden uzun süredir bu listeyi güncellemiyorum. Liste güncelliğini yitirse de işe yararlılığını yitirmediği kanısındayım.
Çevirisi Tamamlanmış Webtoonlar
Türkçeye çevrilen webtoonlardan oluşturduğum listeleri güncelleyemiyordum. Ben de içeriği tüm webtoonlar yerine sadece çevirisi tamamlanmış webtoonlara indirdim. Bu sayede güncelleyebileceğim bir liste oluşturdum. İlerleyen zamanlarda bu listeden One-Shotları çıkarmayı ve ayrı bir One-Shot listesi oluşturmayı planlıyorum.
Webtoons Translate Türkçeye Çevrilen Webtoonlar
Normalde burada da Türkçeye çevrilmiş webtoonlar listeleniyor. Ama alfabetik olarak değil. Bu yüzden bu liste de işinize yarayacaktır.
Webtoonlarla İlgili Türkçe Siteler / Linkler
Webtoon Tr haricinde webtoonlarla uzaktan yakından ilgilenen başka sitelerin linklerini bir arada toplamak amacıyla böyle bir liste hazırladım.
Webtoon Portalları Listesi
Yayın dillerine göre kategorize edilmiş webtoon portalları listesi.
Tanıtımı Yapılmış Webtoonlar Listesi
Alfabetik ve ülkelerine göre blogda tanıtımı yapılmış webtoonların listesi.
Türklerin Yaptığı Webtoonlar
Kısa açıklamalarıyla Türklerin yaptığı webtoonların listesi.
Staying Healthy Together
Diğer İsimleri: Beraber Sağlıcakla Kalalım!
Yazar: Gönüllü Line Webtoon Yazarları
Çizer: Gönüllü Line Webtoon Çizerleri
Tür: ?
Durumu: Devam Ediyor
Yayınlandığı Tarih: 20.03.2020'den günümüze
Çeviri Durumu: Devam Ediyor (Himitsu Fansub tarafından Türkçeye çevriliyor)
Yayıncı: Line Webtoon Orjinal Webtoon
Türkçe Online Okumak İçin: Manga-TR
Tanıtım:
COVİD-19 salgını sırasında güvende kalmak için minik tüyo ve öneriler. WEBTOON Çalışanları ve Dünyanın her köşesinden yazar ve çizerlerin ortak yapımı. COVİD-19 (korona) virüsü hakkında en son haberleri öğrenmek için Dünya Sağlık Örgütü'nün [World Health Organization's (WHO)] web sitesine uğrayabilirsiniz. www.who.int. Beraber sağlıcakla kalalım!
(Bu paragraf Himitsu Fansub'tan alıntıdır)
Değerlendirme:
Webtoon kısaca Corona Virüsü Salgını'nın önüne geçebilmek için hazırlanmış. Oldukça kısa bölümlerden oluşuyor. Her bölüm farklı yazar ve çizerler tarafından yazılmış-çizilmiş. Belli bir çıkma günü yok. Hatta neredeyse her gün birden fazla yeni bölüm çıkıyor.
Bu eser, webtoon veya çizgi romanın sadece bir hikayeyi anlatmak amacıyla kullanılmadığı, bir bilgiyi okuyana aktarabilmek amacıyla da kullanılabileceğinin iyi bir örneği.
Noblesse ve The God Of High School Animeye Uyarlanıyor
Bir önceki haberimizde Tower Of God'un anime uyarlaması Kami no Tou'nun 1 Nisan 2020 tarihinde başlayacağını duyurmuştuk. Webtoon okurlarını mutlu edecek bir başka haberimiz daha var. 2020 içerisinde Crunchyroll, tüm dünyada heyecanla okunan popüler webtoonlardan Noblesse ve The God Of High School'un da anime serilerini yayınlayacak.
Şubat ayında yayınlanan Crunchyroll Originals Resmi Tanıtım Filmi'nde Tower of God, Noblesse ve The God of High School da yer aldı.
The God of High School MAPPA Stüdyosu, Noblesse ise Production I.G Stüdyosu tarafından yapılacak.
Henüz bir tam bir tarih verilmese de 2020 içerisinde iki animenin de yayına başlaması bekleniyor. Tower of God'un aksine Noblesse ve The God Of High School'un anime serileri hakkında henüz fazla bir bilgiye ulaşamıyoruz.
İlerleyen günlerde Noblesse ve The God Of High School'un anime serileri hakkında bilgiler açıklandığı zaman tekrar haber yaparak sizlere duyurmaya çalışacağız.
Şubat ayında yayınlanan Crunchyroll Originals Resmi Tanıtım Filmi'nde Tower of God, Noblesse ve The God of High School da yer aldı.
The God of High School MAPPA Stüdyosu, Noblesse ise Production I.G Stüdyosu tarafından yapılacak.
Henüz bir tam bir tarih verilmese de 2020 içerisinde iki animenin de yayına başlaması bekleniyor. Tower of God'un aksine Noblesse ve The God Of High School'un anime serileri hakkında henüz fazla bir bilgiye ulaşamıyoruz.
İlerleyen günlerde Noblesse ve The God Of High School'un anime serileri hakkında bilgiler açıklandığı zaman tekrar haber yaparak sizlere duyurmaya çalışacağız.
Popüler Webtoon Tower of God'un Anime Serisi 1 Nisan'da Ekranlarda
Henüz kaç bölüm olacağı ile ilgili elimizde bir bilgi olmamasına rağmen yayınlanan tanıtım filmleri ve afiş ve resimlerden webtoonun ilk sezonunu konu alan 13 bölümlük bir anime serisi olması kuvvetle muhtemel.
Tower of God'un Anime Serisinin Yayınlanan Tanıtım Filmleri:
Tower of God Anime Serisi Resmi Tanıtım Filmi 1:
Tower of God Anime Serisi Resmi Tanıtım Filmi 2:
Tower of God Anime Serisi Kahraman Tanıtım Filmi:
Tower of God Anime Serisi Karakter Tanıtım Filmi:
Tower of God Anime Serisi Açılış Müziğinin Bir Kısmının Yer Aldığı Tanıtım Filmi:
Tower of God Anime Serisi Korece Tanıtım Filmi:
Tower of God Anime Serisi ile İlgili Ayrıntılı Bilgiler:
Sezon: 2020 Bahar
Ülke (Yapım): Japonya
Yayına Başlama Tarihi: 2 Nisan 2020
Yayınlanma Zamanı: Her Perşembe 00:30
Uzunluk: Bilinmiyor
Lisans Sahipleri: Crunchyroll
Yapımcılar: Rialto Entertainment, Sola Entertainment
Stüdyo: Telecom Animation Film
Uyarlama: Webtoon
Yönetmen: Takashi Sano (Vinland Saga Storyboard)
Yönetmen: Takashi Sano (Vinland Saga Storyboard)
Tür: Aksiyon, Macera, Gizem, Drama, Fantastik
Seslendirme Sanatçıları (Japonca):
Yirmibeşinci Bam: Taichi Ichikawa
Anaak Jahad: Akira Sekine (Nisekoi)
Endorsi Jahad: Rie Suegara (Harukana Receive)
Yuri Jahad: Mariko Honda (Nichijou)
Evan Endroch: Kazuyuki Okitsu (JoJo no Kimyou na Bouken (TV))
Hatz: Toshinari Fukamachi (Arifureta Shokugyou de Sekai Saikyou)
Khun Aguero Agnes: Nobuhiko Okamoto (Toaru Kagaku no Railgun)
Rak Wraithraiser: Kenta Miyake (Boku no Hero Academia)
Shibisu: Takuya Eguchi (Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru.)
Emeği Geçenler Diğer Kişiler:
Prop Tasarım: Kenji Masuda (Dog Days)
Yaratık Tasarımı: Masahiko Suzuki (Overlord II)
Arka Plan Sanat Yönetmeni: Keiichirou Shimizu (Koukaku Kidoutai Arise: Alternative Architecture)
Renk Ayarları: Satoshi Hashimoto (Vinland Saga Color Design)
3DCG Yönetmeni: Ryouta Takano
Özel Efekt Süpervizörü: Kumiko Taniguchi (Shinchou Yuusha: Kono Yuusha ga Ore Tsueee Kuse ni Shinchou Sugiru)
Ses Yönetmeni: Takayuki Yamaguchi (Steins;Gate 0)
Editör: Kazuhiro Nii (Aikatsu Stars!)
Ses Efektleri: Yasuyuki Konno (Akatsuki no Yona), Yui Andou (Hashiri Tsuzukete Yokattatte.)
Müzik Yapımcısı: Hiromitsu Iijima (Made in Abyss Movie 3: Fukaki Tamashii no Reimei)
Müzik Prodüksiyonu: Irma la Douce (Made in Abyss)
Tower of God Anime Serisi ile İlgili Bazı Web Sayfaları:
Resmi SiteMy Anime List
Anime Serisinin Resmi Twitter Hesabı
Anime News Network
aniDB
İngilizce Wikipedia
AFİŞLER VE RESİMLER:
Webtoon TR Altı Yaşında!
Webtoon TR, bu gün altı yılı geride bıraktı. İlk günlerdeki çabalarım gözlerimin önüne geldikçe duygulanıyorum. Üç sene önce yazdığım Üçüncü Yıl isimli yazıda Webtoon Tr'nin ilk kurulduğu zamanlar ile ilgili ayrıntılı bilgileri bulabilirsiniz. Bu yüzden ilk günlerde nelerin yaşandığını tekrar yazmayacağım. Bu yazıda son üç yılda, özellikle de yeniden düzenli olarak ilgilenmeye başladığım 20 Ocak tarihinden bu yana ne yaptığımı ve bundan sonra neler yapmayı planladığımla ilgili şeyleri yazacağım.
20 Ocak tarihinde Webtoon TR ile tekrar ilgilenmeye başladığım zaman süreklilik sağlamayı motto olarak belirledim. Bunun için düzenli olarak blog, mail, sosyal medya hesaplarını kontrol ettim.
İkinci önem verdiğim iş; Blogtaki yazıları düzenlemekti. Çünkü bazı yazılar eskidiği için işlevini yitirmişti veya çok fazla imla hatası vardı. Her gün eski yazıları düzenlemeye gayret ettim.
Ama Şubat ayının son haftası taşınmak zorunda kaldığım ve işe başladığım için kurduğum düzeni devam ettiremedim. Bundan sonra zamanımı daha verimli kullanarak yazıları düzenlemeye devam etmeye çalışacağım.
Yazıları düzenlemeyi bitirdikten sonra blogun sayfalarını ve görünürdeki şeklini düzenlemeyi düşünüyordum. Sonra da eskiden olduğu gibi (ortalama) her iki haftada bir yazı yayınlamaya çalışacağım.
Sizlerden bir ricam var: Lütfen Webtoon TR Çeviri Grubu ile karıştırmayın burayı!
Daha önce buradaki yazıda uzun uzun durumu açıklamıştım. Herkesin bu yazıyı okumasını veya Webtoon TR'yi veya aynı isimle açılan çeviri grubunu takip etmesini beklemiyorum. Ama hiç olmazsa biraz sağa, sola bakarak nerede olduğunuzu gözlemlemenizi istiyorum. Sosyal medya hesaplarımızda olsun, blogumuzda olsun Webtoon TR'yi çeviri grubu sanmanızı sağlayacak hiç bir materyal bulunmuyor. Buna rağmen ısrarla dört yılı aşkın süredir Webtoon TR'yi aynı isimle açılan çeviri grubu ile karıştırıyorsunuz. Bu durum moralimin bozulmasına neden oluyor. Çünkü Webtoon TR'nin popüleritesinin bir kısmı kuşkusuz aynı isimdeki çeviri grubu sayesinde oluştu. Benim böyle bir istek ve talebim olmamasına rağmen kendimi başka kişilerin emeklerinden faydalanıyormuş gibi hissediyorum. En kötüsü de harcadığım emeğin bir hiç uğruna olduğu hissi oluşuyor. Gündelik hayatın yoğunluğu ve stresi de üstüne eklenince feragat edeceğim ilk şey Webtoon TR ile uğraştığım zaman oluyor.
Webtoon Tr'nin sosyal medya hesapları ve blog (burası) için yardım edecek kişileri aramızda görmekten mutluluk duyarım. İletişim için iletişim sayfasındaki herhangi bir iletişim adresinden iletişim kurabilirisiniz.
20 Ocak tarihinde Webtoon TR ile tekrar ilgilenmeye başladığım zaman süreklilik sağlamayı motto olarak belirledim. Bunun için düzenli olarak blog, mail, sosyal medya hesaplarını kontrol ettim.
İkinci önem verdiğim iş; Blogtaki yazıları düzenlemekti. Çünkü bazı yazılar eskidiği için işlevini yitirmişti veya çok fazla imla hatası vardı. Her gün eski yazıları düzenlemeye gayret ettim.
Ama Şubat ayının son haftası taşınmak zorunda kaldığım ve işe başladığım için kurduğum düzeni devam ettiremedim. Bundan sonra zamanımı daha verimli kullanarak yazıları düzenlemeye devam etmeye çalışacağım.
Yazıları düzenlemeyi bitirdikten sonra blogun sayfalarını ve görünürdeki şeklini düzenlemeyi düşünüyordum. Sonra da eskiden olduğu gibi (ortalama) her iki haftada bir yazı yayınlamaya çalışacağım.
Sizlerden bir ricam var: Lütfen Webtoon TR Çeviri Grubu ile karıştırmayın burayı!
Daha önce buradaki yazıda uzun uzun durumu açıklamıştım. Herkesin bu yazıyı okumasını veya Webtoon TR'yi veya aynı isimle açılan çeviri grubunu takip etmesini beklemiyorum. Ama hiç olmazsa biraz sağa, sola bakarak nerede olduğunuzu gözlemlemenizi istiyorum. Sosyal medya hesaplarımızda olsun, blogumuzda olsun Webtoon TR'yi çeviri grubu sanmanızı sağlayacak hiç bir materyal bulunmuyor. Buna rağmen ısrarla dört yılı aşkın süredir Webtoon TR'yi aynı isimle açılan çeviri grubu ile karıştırıyorsunuz. Bu durum moralimin bozulmasına neden oluyor. Çünkü Webtoon TR'nin popüleritesinin bir kısmı kuşkusuz aynı isimdeki çeviri grubu sayesinde oluştu. Benim böyle bir istek ve talebim olmamasına rağmen kendimi başka kişilerin emeklerinden faydalanıyormuş gibi hissediyorum. En kötüsü de harcadığım emeğin bir hiç uğruna olduğu hissi oluşuyor. Gündelik hayatın yoğunluğu ve stresi de üstüne eklenince feragat edeceğim ilk şey Webtoon TR ile uğraştığım zaman oluyor.
~DUYURU~
Facebook sayfamızdaki 4 adet içerik editörümüzün 30 Haziran 2019 saat 24:00 tarihine kadar benimle iletişime geçmemesi veya sayfada bir şey paylaşmaması durumunda görevlerine son verilecektir.Webtoon Tr'nin sosyal medya hesapları ve blog (burası) için yardım edecek kişileri aramızda görmekten mutluluk duyarım. İletişim için iletişim sayfasındaki herhangi bir iletişim adresinden iletişim kurabilirisiniz.